شیوه ذن در هنرهای رزمی
بودو شیوه مبارزه ای است که شامل تمام هنرهای رزمی ژاپنی می با شد . این شیوه از طریق تجربه مستقیم ودر عمق رابطه بین اخلاقیات مذهب و فلسفه شکل می گیر د . تداعی آن با ورزش پیشرفتی جدید است دست نوشته های قدیمی اساساً شکل خاصی از پرورش فکر وتاثیر طبیعت برنفس مطرح می شود . من کی هستم؟ من چه هستم؟
در ژاپن این امر به معنای رهه همراه است . شما چگونه در این راه گام بر می دارید ؟ چگونه آن را می یابید ؟ این امر فقط یادگیری فنی نیست بلکه حداقل این مسابقه ای ورزشی است بودو شامل هنرهایی از قبیل کندو – آیکیدو – کیودو- جودو یا تیراندازی است . هنوز هم تجسم عقا ید با تصویر کلمه( بو ) نیز به صورت دست کشیدن از مبارزه معنا می شود . در بودو نکته اساسی نه تنها رقابت کردن بلکه صلح جویی ورشد نفس است . « دو» یعنی شیوه انجام آموزشی که شما را قادر به درک صحیح ودقیق ما هیت فکر و نفس خود می سازد . یعنی شیوه بودا با تسودو که منجر به کشف ماهیت طبیعی خود دوری جستن از سستی وخواب ضمیر انسان ( نفس اندک« منیت » محدود ) ودستیابی به شخصیت والا تر وکامل تر خواهد شد این شیوه در آسیا تبدیل به نهایت خلا قیات وتمامیت مذاهب ومکاتب شده است . یین « YIN » ویانگ « YANG » از آی چینگ ( ( CHING حضور هیچ است وبه گفته لائوتسو وحفظ ریشه ها در آن .
این امر به چه معناست ؟ این که شما بدن و فکر خود را فراموش کنید و روح کامل به دست آورید بین آسمان وزمین هماهنگی وجود دارد فکر درونی به افکار و احساسات اجازه عبور می دهند که کاملًا خارج از محیط هستند .خود پرستی به کنار میرود . این همان سرچشمه مکاتب ومذاهب آسیاست . فکر وبدن ، برون و درون ، ماده وپدیده : این قبیل زوج ها دوتایی هستند ونه متضاد بلکه یک کل را تشکیل می دهند . هر گونه تغییربرتمام اعمال تاثیر گذار است ، تمام روابط میان تمام موجودات رضایت و عدم رضایت فرد بر سایر افراد تاثیر گذار خواهد بود حرکات ما ودیگران نیز به هم وابسته است . « گریه تو شادی من است واگر تو گریه کنی من هم با تو خواهم گریست . وقتی تو غمگینی من هم با ید غمگین باشم . وقتی تو خوشحالی من هم باید خوشحال باشم ». هر چیزی در جهان با هم رابطه دارد هر چیزی خاصیت و نفوذ دخول دارد ، با حالت اسمزی هر گز نمی توانید از هم جدا شوید .
قوانین وابسطه به هم نطر گیتی هستند . در طول تاریخ پنج هزار ساله شرق حکیمان و فیلسوفان توجه خود را به این روح به این شیوه معطوف داشته وانتقال داده اند (.شین جین می) کتابی بسیار قدیمی واساساً چینی است . در بخشی از این کتاب آمده است ( شی دو بان ) شیوه بالا ترین شیوه چندان مشکل نیست ، اما شما باید انتخاب های مختلف داشته باشید لازم است که نه تحت تاثیر بیش از حد قرار بگیرید ونه بی میلی نشان دهید ( سان دو کای ) ( یا « تغییر و تفسیر ذات پدیده » ) چنین می گوید که مشابه به این امر « اگر خیال باطلی را گرامی بدارید جدایی پیش می آید مثلآ بین کوه و دریاچه».
یکی از معانی ذن تلاش برای تمرین مد تیشن ( ذاذن ) میباشد . تالشی برای نهیت رسیدن به تفکر بدون هر گونه تبعیض و هوشمندی خارج از کلیه دسته بندی ها در بر گرفتن وبرتری یافتن به هر شرح وتفسیری در زبان ؛ این بعد از تمرین ذن و بوشیدو حاصل خواهد شد .