سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت می گردد تا سلامت بماند و می پرسد تا بفهمد . [امام علی علیه السلام ـ در توصیف مؤمن ـ]
 
 

بیش از یکصد شکارگاه بزرگ در ایران وجود دارد که برخی از آنها، همچون مجموعه حفاظت شده جاجرود از شهرت جهانی برخوردار هستند. گونه های اصلی قابل شکار در این شکارگاه ها عبارتند از: قوچ، کل، آهو، پلنگ، خرس، گرگ، گراز، میش، بز، روباه، خرگوش، تشی، قرقاول، کبک دری، دراج، تیهو، هوبره، غاز، ماغ مرغابی و اردک.

پراکنش شکارگاه ها در مناطق مختلف کشور متناسب بوده و تقریبا اغلب استان ها را در برمی گیرد. در 50 دریاچه و تالاب داخلی و نیز تمامی رودخانه های کشور ماهیگیری صورت می گیرد. برخی گونه های ماهی رودخانه های ایران همچون نعربچ، شیربط، چرائی، قزل آلای خال قرمز و ... کم نظیر هستند.

همچنین تالاب های ایران سالانه پذیرای میلیون ها پرنده کوچنده نیز هستند که امکان بهره برداری اقتصادی برای صید شماری از این گونه پرندگان را نیز فراهم می کند.

قطب های اصلی:

قطب های بین المللی

اغلب شکارگاه های ایران با وجود دشواری امکان دسترسی به آنها، دارای شهرت جهانی هستند. حتی هم اکنون نیز سالانه صدها شکارچی خارجی عزم سفر به ایران می کنند. مقاصد عمده شکارچیان خارجی در ایران عبارتند از: استان های تهران، آذربایجان غربی، سمنان، خراسان، اصفهان، کرمان، فارس، هرمزگان و بوشهر.

در این میان به ویژه استان های فارس و بوشهر از نظر امکانی که برای صید پرنده "هوبره" عرضه می کنند، اهمیت دارند. هم اکنون سالانه ده ها نفر از شیوخ متمول حاشیه جنوبی خلیج فارس (از جمله شماری از دولتمردان امارات متحده عربی)، همه ساله با صرف هزینه های سنگین برای صید این پرنده که به اعتقاد آنها گوشت آن تقویت کننده است به ایران سفر می کنند.

قطب ملی

شکار در سطح ملی اغلب به صورت غیرمجاز صورت می گیرد. در این میان شکارگاه های دامنه زاگرس و البرز با توجه به سهولت دسترسی و همجواری با قطب های جمعیتی بیشترین فشار را پذیرفته اند. برخی دشت های مرکزی در نواحی کرمان، اصفهان، اراک و فارس نیز دارای شکارگاه هایی هستند که در سطح ملی مورد استفاده علاقه مندان به شکار قرار دارند.

صید در اغلب دریاچه های بزرگ جنبه ای ملی دارد. سالانه هزاران نفر به سودای صید ماهی روانه دریاچه هایی همچون لار، هامون، سد کرج و ... می شوند.

قطب های محلی

تنوع زیستی و غنا طبیعت ایران به گونه ای است که تقریبا در محدوده کوچکی واقع در کویر شهداد کرمان یا در هر نقطه دیگر از کشور علاقه مندان به صید و شکار بتوانند فرصتی برای پرداختن به علاقه خود داشته باشند.

در این میان به ویژه صید پرنده و ماهی در تمامی نواحی کشور میسر بوده و اگر نه راهی برای تامین معیشت اما دست کم امکانی برای گذران اوقات فراغت و تامین بخشی از نیاز پروتئینی اغلب روستائیان و عشایر است.

وضعیت بهره برداری

برگزاری تورهای شکار امروزه از پررونق ترین زمینه های بهره برداری از منابع اکوتوریسمی هر کشور به شمار می آید. اما متاسفانه در ایران هرگز از این زمینه ها بهره برداری مطلوب به عمل نیامده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه (بهمن 1377) در این کشور سالانه بیش از یک میلیون پروانه شکار و صید فروخته می شود.

شکارگاه های این کشور در اختیار بخش خصوصی است و جانوران مورد شکار به همین منظور در این شکارگاه ها پرورش یافته و رها می شوند. شایان ذکر است که مسافت کشور فرانسه یک سوم ایران بوده، جمعیت آن به همراه شمار توریست ها نزدیک به پنجاه درصد افزون تر از جمعیت ایران بوده و اصولا تنوع زیستی آن به هیچ وجه قابل مقایسه با کشور ما نیست. اگر بخواهیم تیپ های اقلیمی را ملاک قرار دهیم تنوع زیستی در ایران می تواند بیست برابر کشور فرانسه محاسبه شود. ضرب دو عامل مساحت و تراکم جمعیت در یکدیگر و نیز افزودن حجم سازه های عمرانی در این ضریب بیانگر آن است که گستره زیستگاه های طبیعی ایران نیز حدود بیست برابر کشور فرانسه است. به این ترتیب انتظار می رود که سالانه در ایران 20 میلیون پروانه شکار و صید صادر شود. اگر از این 20 میلیون، برحسب شاخص های برنامه ریزی اکوتوریسم فقط ده درصد پروانه شکار باشد و هر شکارچی در هر بار سفر شکار متقاضی دریافت دو پروانه شکار باشد، می توان انتظار داشت که شکارگاه های ایران سالانه ظرفیت پذیرش تا یک میلیون شکارچی خارجی را داشته باشند (البته همچنانکه گفته شد دستیابی به این رقم به شرط سرمایه گذاری در زمینه خصوصی سازی شکارگاه ها و پرورش نخجیر در آنهاست وگرنه ظرفیت زیستی شکارگاه های طبیعی هرگز در این حد نخواهد بود).

اما واقعیت موجود آن است که توریسم شکار در ایران عملا متوقف است. تقریبا هیچ کدام از آژانس های مسافرتی در سال های اخیر حتی یک تور شکار برگزار نکرده اند. این آژانس ها مشخص نبودن زمینه های سرمایه گذاری در توریسم شکار، عدم برنامه ریزی سازمان متولی ایرانگردی و سازمان حفاظت محیط زیست در این باره و گران بودن غیرمنطقی بهای پروانه های شکار (فهرست بهای پروانه شکار حیوانات وحشی برای اتباع خارجی) اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست را از عوامل عمده عدم جذب جهانگردان علاقه مند به شکار ذکر کرده اند. متاسفانه از ابتدا این اشتباه وجود داشته که زمینه توریسم شکار را صرفا مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست دانسته اند و این سازمان با توجه به آنکه خود را متولی حفظ بقا حیات وحش دانسته و به انقراض تدریجی نسل گونه های نخجیری اطلاع دارد و در مقابل توسعه توریسم شکار وسواس بسیار و به واقع از سر مصلحت اندیشی، متوقف ساختن سرمایه گذاری ها را ترجیح داده است. واقعیت این است که در دهه های اخیر شکار و صید بی رویه، عامل انقراض یا به خطر افتادن نسل بسیاری از گونه های جانوری در ایران بوده است و هم از این رو منطقی است که دل مشغولان محیط زیست تاکید می کنند حتی در پارک های ملی و پناهگاه های حیات وحش شکار کنترل شده و کاملا تحت برنامه ریزی نه تنها عامل نابودی گونه ها نیست بلکه با برقرار ساختن رابطه میان زادآوری آنها و ظرفیت زیستی محیط می تواند عاملی برای تداوم بقای آنها باشد.

بهره برداری از منابع صید ماهی و پرنده از شرایط مطلوب تری نسبت به نخجیرگاه ها برخوردار است. در جنوب کشور صدور پروانه صید هوبره درآمد ارزی قابل توجهی را سالانه برای کشور در پی دارد.

همچنین سالانه در فصل صید، سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به صدور پروانه صید ماهی می کند که برای اغلب رودخانه ها و دریاچه های کشور به ویژه پهناب ها و جریان های آبی همجوار شهرهای بزرگ از استقبال خوبی برخوردار است. از دیرباز هر روستائی و کوچ نشینی یک صیاد بالقوه بوده است. به همین دلیل هم اکنون نیز بیشترین صید و شکار در مناطق طبیعی کشور توسط روستائیان صورت می گیرد. اما متاسفانه در این بخش هیچ گونه ضابطه و کنترلی وجود ندارد و به تصریح کارشناسان محیط زیست بیشترین تخریب را به گونه های جانوری شکار و صید غیرمجاز افراد بومی و محلی وارد کرده است.

شایان ذکر است که در زمینه صید گونه های خاص همچون حشرات، خزندگان و ... تقریبا در ایران هیچ فعالیتی انجام نمی گیرد.


آرش ::: جمعه 87/5/25::: ساعت 10:56 صبح
 

بررسی مقدماتی:

 

قبل از مقایسه ویژگیهای خاص چرخها چندین فاکتور مهم برای رسیدگی و بررسی وجود دارد. موقعیت و نحوه ماهیگیری را به خاطر داشته باشید. چه نوع ماهی می خواهید صید کنید؟ چه حدود اندازه ای از این ماهی را می خواهید صید نمایید؟ چه نخی (کیلوگرم تست) را می خواهید مورد استفاده قرار دهید؟ همچنین به تکنیک مورد استفاده باید توجه داشته باشید. آیا می خواهید از طعمه یا طعمه های مصنوعی،‌ روش ترولینگ یا انتظاری را به کار برید؟ مطمئن باشید اندازه و نوع چرخی که شما در حال بررسی آن هستید متناسب با نوع ماهیگیر ای است که می خواهید انجام دهید. نتیجه پاسخ به این سوالات به شما کمک خواهد کرد تا به فهرستی از احتیاجات عمومی که بطور قابل ملاحظه ای عمل جستجویتان را کاهش خواهد داد، دست یابید.

 

انتخاب یک نوع:

 

اگر شما یک ماهیگیر تازه کار هستید شاید ساده ترین نوع را برای پرتاب و صید نسبت به مدلهای معمول و متعارف، چرخهای اسپینینگ یا اسپول ثابت بیابید. عملکرد ساده ای داشته و پیچ خوردن نخ ماهیگیری در آنها در اصل موضوع نگران کننده ای نیست. اگر پرتابگری ماهر و زبردست هستید، یک چرخ حرفه ای کانونشنال (Conventional) (چرخهای قدرتمند مخصوص ماهیگیری در آبهای شور) یا بایت کاستر به همراه تنظیم گر کنترل پرتاب، ممکن است انتخاب بهتری باشد. این قبیل تجهیزات به شما اجازه خواهد داد تا بیشترین پرتاب را داشته و کارکردی کامل داشته باشید. مطمئنأ پسند شخصی نقش مهمی را ایفا می کند.

یک نمونه از چرخهای بایت کاستینگ یک نمونه از چرخهای کانونشنال

بطور مثال بسیاری از ماهیگیران قدیمی و با تجربه ای هستند که چرخهای اسپینینگ را بیش از مدلهای کانونشنال ترجیح می دهند. در هر نوع چرخی که شما قصد خرید آنرا دارید، باید اطمینان حاصل کنید که در استفاده و کارکرد نوع خاص ویژگی محصول راحت می باشید. اگر این کار را نکنید، احتمال دارد به جای لذت بردن از ماهیگیری، متحمل ناکامی و شکست شوید.

یک نمونه از چرخهای اسپینینگ یا اسپول ثابت 

سیستم های کلاج:

 

ماهیگیران در هنگام خرید چرخ کانونشنال یا بایت کاستینگ می توانند یکی از دوسیستم کلاج ستاره ای یا کلاج اهرمی را انتخاب کنید.با یک کلاج ستاره ای با چرخاندن اهرمی که به شکل ستاره می باشد می توانید به صورت دستی میزان کشش نخ را کاهش یا افزایش دهید.سیستمهای ستاره ای عملکرد ساده ای دارند و در بیشتر محصولات از این دست یافت می شوند. سیستمهای کلاج اهرمی معمولأ نرمترند و  از استحکام بیشتری در هنگام مبارزه با ماهی برخوردارند. بیشتر کلاجهای اهرمی نسبت به کلاجهای ستاره ای جمع و جورتر شده و از دقت بیشتری در تنظیم برخوردارند. تنها اشکالی که در چرخهای با سیستم کلاج اهرمی وجود دارد قیمت بیشتر آنها نسبت به چرخهای با سیستم کلاج ستاره ای است.

سیستک کلاج ستاره ای 

سیستم کلاج اهرمی 

اگر شما چرخهای اسپینینگ یا اسپول ثابت را ترجیح می دهید، پی خواهید برد که بطور کل دو نوع انتخاب دارید- کلاج از جلو و کلاج از عقب. اینکه سیستم کلاج بر روی چرخ چه جایی قرار داده شده دلایل متفاوتی دارد. لزومأ موقعیت آن تنها بخاطر به وجود آوردن یک سیستم بهتر نیست. سیستم کلاج از جلوی چرخهای اسپینینگ، معمولأ ویژگیهای بیشتری دارد. بواسطه وجود واشرهای دیسکی در سیستم کلاج اینگونه چرخها، آنها از بقا و کارآیی بیشتری برخوردارند.

چرخهای اسپینینگ کلاج از عقب ممکن است که در اسفاده راحتتر باشند اما معمولأ در برابر فشار ماهیهای بزرگ تاب مقاومت ندارند و در شرایط سخت مانند چرخهای اسپینینگ کلاج از جلو نیستند. همانند چرخهای کانونشنال، نرمی و دقت سیستم کلاج چرخهای اسپینینگ بسیار مهم است. اگر از سیستم کلاج از جلو یا کلاج از عقب استفاده می کنید، مطمئن شوید که کلاج که کلاج در فواصل کوچک سفت می شود. همچنین مراقب ثبات و استحکام آن نیز باشید. یعنی وقتیکه نخ را که از روی حالت خاصی از تنظیم نیرون می کشید، کلاج در تمام مدت بیرون آمدن نخ می بایست فشار یکنواخت و ثابتی را وارد نماید. در رویارویی با یک ماهی درشت، هر بی ثباتی در سیستم کلاج بی شک می تواند باعث از دست دادن مقدار زیادی نخ باشد و کار را بر ماهیگیر مشکل نماید.

سیستم کلاج از جلو سیستم کلاج از عقب

نوع سومی از کلاج بر روی برخی از چرخهای اسپول ثابت وجود دارد که به طعمه رونده یا Bait Runner مشهور است. این سیستم برای صید ماهیانی چون کپور، سوف و اردک ماهی به روش انتظاری طراحی شده است. در این حالت شما بر روی چرخ دو حالت تنظیم کلاج خواهید داشت. شما می توانید سیستم کلاج را بر روی حالت آزادانه تنظیم نمایید و با استفاده از سیستم هشدار دهنده الکتریکی بدون آنکه ماهی متوجه مانعی شود، متوجه بردن طعمه توسط ماهی گشته و با چرخاندن یک دور دسته چرخ سیستم کلاج بر روی حالت دوم تنظیم که از قبل خودتان تنظیم کرده اید، ببرید. امروزه کاربرد این چرخ بین ماهیگیران کپور تقریبأ فراگیر شده است.

سیستم طعمه رونده یک نمونه از چرخ با سیستم طعمه رونده

بالبرینگها:

 

درون کلیه چرخهای اسپینینگ، کانونشنال و بایت کاستینگ از بالبرینگ یا بوشهایی در مکانهای خاص و استراتژیک جهت نرمی و دوام بیشتر و همچنین به عنوان یک تکیه گاه قرار داده شده اند. در بیشتر چرخهای اسپینینگ از بالبرینگهای غلطکی در قسمت غلاف کمان چرخ نیز استفاده شده است. بالبرینگهای ضدزنگ آببندی شده نسبت به بوشها رجحان بیشتری در عملکرد نرم و پایداری بیشتر دارند. پس به طور معمول بالبرینگهای بیشتر در یک چرخ نرمی بیشتری را فراهم خواهند آورد. چرخهای با کیفیت دست کم از دو بالبرینگ ضدزنگ بهره می برند. مدلهای بهتر معمولأ از 4 تا 6 بالبرینگ بهره می برند. هرچند در برخی از مدلهای جدید چرخهای اسپینینگ لوکس دارای بیش از 12 بالبرینگ نیز عرضه شده اند.

 

نسبت چرخ دنده ها:

 

نکته قابل ملاحظه دیگر هنگام خرید یک چرخ، نسبت چرخ دنده های آن است. به این مفهوم است که هنگامی که یک دور دسته چرخ را می چرخانید، چند دور کامل کمان چرخ به دور اسپول خواهد چرخید. در واقع نسبت چرخ دنده ها، چگونگی سرعت جمع شدن نخ به میزان چرخاندن دسته چرخ توسط ماهیگیر را بیان می کند. چرخهای اسپینینگ، بایت کاستینگ و کانونشنال می توانند نسبت چرخ دنده های متفاوتی را عرضه کنند. از چرخ دنده های با سرعت جمع کردن کند (1-1 تا 1-3) تا سرعت جمع کردن بالا (1-4 تا 1-6).

چرخهای با سرعت جمع کردن بالا جهت کار با طعمه های مصنوعی سریع در پشت قایق یا در جمع کردن نخ با سرعت هنگامی که ماهی به سمت قایق در حرکت است، بهتر می باشد. مدلهای با ویژگی نسبت چرخ دنده های کمتر همانند چرخهای اخیر قادر به جمع کردن سریع نخ نیستند اما قدرت چرخاندن دسته چرخ بیشتری را جهت روشهای انتظاری و ترولینگ فراهم می کنند.

ماهیگیرانی که در فکر خرید یک چرخ کانونشنال با عملکرد سنگین هستند، ممکن است که به دنبال خرید یک مدل دو سرعته باشند. بهر حال آنها قیمت سنگین تری نسبت به همخویشان تک سرعته شان دارند. چرخهای دو سرعته مزایای گسترده متفاوتی را فراهم می کنند از قبیل سرعت جمع کردن بالا و قدرت در چرخاندن دسته چرخ. با یک چرخ دو سرعته، ماهیگیر می تواند بطور دلخواه چرخ را از حالت جمع کردن نخ سریعتر به قدرت بیشتر تنها با فشردن ساده یک اهرم جابجا نمایند. نسبت چرخ دنده ها را معمولأ بر روی اسپول می نویسند.

 

قابها:

 

بیشتر قاب چرخها از آلومینیم (ریخته گری یا تراشکاری) یا گرافیت ساخته شده اند. هرکدام از این موارد فواید و مضرات خود را دارند. چرخهای ساخته شده از آنودیز آلومینیم ( روش ساخت و عملیات مربوط به آلومینیم و آلیاژهای آن توسط اکسیداسیون اندیک) معمولأ قویترند و از دوام و پایداری بیشتری نسبت به مدلهای گرافیتی برخوردارند. اما به هر حال سنگین ترند. چرخهای با بدنه گرافیتی سبکتر و مقاوم تر نسبت به خوردگی می باشند. تا به امروز آنها هنوز نتوانسته اند قدرت و دوام یکسانی همانند چرخهای آلومینیمی ریخته گری یا تراشکاری عرضه کنند.

به سبب طراحی ذاتی و طبیعی چرخهای اسپینینگ، بدنه های آنها از چندین قطعه ساخته می شود. بیشتر چرخهای کانونشنال نیز در مدها و اسلوبهای یکسانی ساخته می شوند. بهرحال برخی از کارخانه ها حداقل یک قطعه را به صورت گرافیتی عرضه کرده اند. این سبک طراحی رویهم رفته یکپارچگی و قدرت چرخ را افزایش می دهد. در عین حال نقصان سنگینی وزن را نیز جبران می نماید.

 

توازن و دوام:

 

چه چرخهای کانونشنال یا اسپینینگ را ترجیح دهید، اطمینان حاصل نمایید وقتیکه دسته چرخ را می چرخانید، احساس نرمی، صلبیت، قوت و استواری به شما دست می دهد. در چرخهای اسپینینگ، این موضوع ارتباط بسیاری به کیفیت مونتاژ اجزاء دوار و دسته چرخ دارد. اگر شما به لنگی چرخ توجه کنید، آن بدین معنی است که چرخ فاقد اجزاء دوار بالانس شده می باشد. همچنین چرخ می بایست دسته ای با وزنه متعادل و خنثی کننده باشد تا عملکردی نرم و راحت در استفاده را فراهم نماید. ویژگی بسیار مهم دیگر برای چرخهای کانونشنال و اسپینینگ قابلیت ضد برگشت نامحدود چرخ می باشد. این مکانیسم به حذف بازی دسته چرخ برای صلبیت بیشتر کمک می کند. همچنین تأثیر مثبتی در به قلاب افتادن ماهی دارد. وجود هرگونه خلاصی در دسته چرخ می تواند سبب شود هنگامی که تلاش در هدایت ماهی به سمت خود دارید، ماهی از دست برود.دسته های شستی دار و ترکیبی مواردی شخصی پسند هستند اما بیشتر ماهیگیران طرحهای متناسب تر و راحت تر را ترجیح می دهند. دسته های شستی دار اغلب بوسیله کارخانه Penn و البته دیگر کارخانه ها نیز عرضه شده اند. همچنین دسته های شستی دار محکم نگه داشتن بیشتر هنگام شرایط مرطوب را فراهم می کنند.

 

کنترل کننده های پرتاب:

 

اغلب چرخهای کانونشنال و بایت کاستینگ مجهز به جزئی بنام سیستم کنترل پرتاب می باشند که کمک به تصمیم گیری سرعت چرخش اسپول هنگام پرتاب می نماید. این سیستمها می توانند بسته به مدل چرخ بصورت گریز از مرکز یا مغناطیسی باشند و تنظیمشان بسته به یکی از دو صورت داخلی و خارجی است. سیستمهای کنترل گر پرتاب می توانند کمک بسیاری به افزایش حداکثر پرتاب و به حداقل رسیدن پیچ خوردگی نخ ماهیگیری داشته باشند. در هر حال جلوگیری از عمل پیچ خوردن نخ ماهیگیری در هیچ چرخی محال و غیر ممکن نیست. این موضوع بسیار مهمی برای ماهیگیر است که درک کند، هیچ چرخی بطور صد در صد بدور از پیچ خوردن وجود ندارد.

قطع نظر از چگونگی پیشبرد مکانیسم کنترل گر های پرتاب، در هنگام پرتاب چه از مدلهای مغناطیسی یا نیروی گریز از مرکز برای کمک به کنترل گرهای پرتاب استفاده شود، نیاز است ماهیگیر به آرامی با انگشت شست نیروی سبکی را به اسپول برای جلوگیری از پیچ خوردن نخ به کار برد. یک شست تعلیم دیده به همراه سیستم موثر کنترل پرتاب بهترین دستورالعمل برای رهایی از مشکلات و آزاردیدنها در پرتاب است.

 

مکانیسمهای وسایل پیچیدن نخ ماهیگیری:

 

چرخهای بایت کاستینگ و برخی از چرخهای بزرگ کانونشنال دارای خصیصه مکانیسم پیچش نخی هستند که بطور خودکار تضمین می نماید که نخ بطور یکنواخت بر روی اسپول هنگام جمع کردن توزیع شود. بهر حال چرخهایی که وسایل پیچیدن نخ را به دور اسپول عرضه می کنند از آسودگی و راحتی بیشتری برخوردارند. (دیگر نگران هدایت نخ بصورت دستی نخواهید بود) خوب، طبعأ آنها از ابزار مکانیکی پیچیده تری نسبت به چرخهای استاندارد یا فاقد وسایل پیچیدن نخ می باشند. برخی از مکانیسمهای پیچیدن نخ نسبت به مدلهای دیگر از پایداری و ضریب اطمینان بیشتری برخوردارند. اگرچه قطعاتی که در بیشتر این سیستمها بطور مرتب مورد استفاده قرار می گیرند تمایل به فرسودگی دارند. البته کلیه چرخهای اسپول ثابت به این سیستم مجهز می باشند.

سیستم جمع کردن یکنواخت نخ بدور اسپول 

اسپولها:

 

در هنگام خرید هر یک از چرخهای اسپینینگ و کانونشنال می بایست به طرح و ترکیب اسپول توجه شود. چرخهای اسپینینگ با یکی از اسپولهای آلومینیمی یا گرافیت عرضه می شوند (در مواردی با هر دو). اسپولهای آلومینیمی قدرت و دوام بیشتری را در برابر شکستگی و ترک خوردگی تحت لنگر پیچشی فراهم می کنند.

بطور عمده دو نوع اسپول وجود دارد. اسپولهای داخلی یا قابدار و اسپولهای روباز. برخی از ماهیگیران اعتقاد وافری به عملکرد و راحتی مدلهای قدیمی اسپولهای داخلی یا قابدار دارند. هرچند بیشتر نمونه های چرخهای پیشرفته دارای اسپولهای روباز هستند. روباز بودن کمک به جلوگیری نخ از گره خوردن یا گرفتار شدن درون قاب چرخ می کند. بعلاوه گزینه های انتخاب اسپول چرخهای اسپینینگ شامل اسپول استاندارد یا کم عمق و دراز شده (برای پرتاب بلند) یا عمیق می باشد. در طراحی اسپولهای پرتاب بلند جدیدتر کاهش اصطکاک نخ ملحوظ شده است در نتیجه از پرتاب بلندتری برخوردار است.

یک نمونه از اسپولهای قابدار یک نمونه از اسپولهای روباز

 

بیشتر چرخهای کانونشنال شامل بایت کاستینگها دارای اسپولهای ماشین کاری شده یا آلومینیمی هستند. هرچند که ممکن است دارای اسپولهای ساخته شده از گرافیت نیز باشند.مجددأ عرض می کنم که اسپولهای آلومینیمی دوام و قدرت بیشتری را فراهم می کنند و عملکرد توأم با دوام بیشتری دارند.برای بقا و دوام بیشتر، ماهیگیران می توانند یک چرخ کانونشنال با اسپول روکش کروم، برنز یا فولاد ضدزنگ را انتخاب نمایند. آنها سطح بالاتری از دوام و قدرت را فراهم می کنند و از مقاومت فرسایشی بیشتری برخورداند. اسپولهای فلزی مانند اینها برای نوع ماهیگیریی که نیاز به دوام فوق العاده ای دارد یا هنگامیکه از نخهای مخصوص داکرون یا سیم استفاده می شود، بهترند.

بعلاوه طرح و ترکیب اسپول می بایست ظرفیت نخ مورد نظرتان را داشته باشد. قطع نظر از نوع چرخ که قصد خریدش را دارید، اسپول نیاز خواهد داشت تا مقدار کافی از تست پوند یا کیلوگرم نخ مورد نظر شما را نگاه دارد.

اسپولهای آلومینیمی و گرافیتی 

 


آرش ::: جمعه 87/5/25::: ساعت 10:50 صبح
 
روشهای انتخاب یک چوب پشه
 
سه متغیر اصلی برای تأمل در هنگام انتخاب چوب پشه وجود دارد:
 
  • وزن چوب (Weight)
  • عملکرد یا اکشن چوب(Action)
  • طول چوب(Length)
 
در ادامه این مقاله، مشخصات چوب پشه جهت درک مفاهیم آن به روشی ساده برای کمک به انتخاب هرچه بهتر چوبی که منطبق بر خواسته هایتان باشد، تجزیه و تحلیل خواهد شد.
 
 
 

ریسه نان لوله شده
 
این ریسه معکوس ریسه گیسو می باشد. بطور دلخواه، قلاب زیر انتهای نان در نخ نرم آویزان نسبت به اتصال مستقیم بر روی نخ سفت می بایست ترجیح داده شود. وقتی که ماهی نان را به دهان می برد، قلاب اولین چیزی است که وارد دهانش می شود.
 
فرو کردن سریع آن در آب، وزن کافی ای را جهت پرتاب 45 تا 60 متر، بدون استفاده از اتصال سرب به نخ را فراهم می آورد.
 
 

سد طالقان سد طالقان

منطقه کوهستانی طالقان یکی از بی نظیرترین دره ها و مناطق کوهستانی ایران واقع در منطقه البرز غربی است که سراسر آنرا از شرق به غرب رودخانه خروشان طالقان رود یا به عبارتی شاهرود طی می کند و با عبور از دریاچه سد طالقان به رودخانه الموت و سپس به دریاچه سد سپیدرود می پیوندد. طالقان منطقه ای است کوهستانی به مساحت تقریبی 1300 کیلومتر مربع که مرکز آن «شهرک» از طریق جاده کنونی حدود 150 کیلومتر از تهران فاصله دارد اما با تکمیل شدن جاده ای که از هشتگرد در حال ساخت است، این فاصله کاهش بسیار خواهد یافت.

سد طالقان , سدی خاکی با هسته رسی است که یکهزار و 789 متراز سطح دریا و 103 متر از بستر رودخانه ارتفاع دارد. این سد در 120 کیلومتری شمال غربی تهران و در جنوب رشته کوههای البرز در دره طالقان قرار گرفته است. نیروگاه غرقآبی طالقان نیز که در زیر دریاچه سد طالقان ساخته شده است 18, مگاوات ظرفیت تولید برق دارد. این طرح به ارزش حدود 143 میلیون دلا‌ر با همکاری شرکت "مهندسی آب و منابع نیروگاهی آبی " چین اجرا شده است.

 
 

 چگونه یک چرخ ماهیگیری انتخاب کنیم؟

 امروزه به راستی هزاران نوع چرخ ماهیگیری در فروشگاههای لوازم ماهیگیری در سراسر جهان در دسترس علاقمندان فراهم می باشد. با وجود این همه محصولات قابل انتخاب، کار گزینش یک چرخ خوب بخصوص برای ماهیگیران کم تجربه می تواند قدری پیچیده باشد. برای سهولت در این روند، شرکتهای سازنده برای محصول جدید خود از ویژگیها و اجزاء سازنده ای که ممکن است به عنوان یک ویژگی متمایز نسبت به دیگر چرخها باشد، شما را آگاه می نمایند. با ارزیابی احتیاجات خاص ماهیگیران و دانستن اینکه از چرخهای ماهیگیریتان چه انتظاری دارید، قادر خواهید بود اقدام به خرید آگاهانه نمایید. در اینجا به بیان برخی از نکات مفید می پردازیم:

 
 

روش ترولینگ روش ترولینگ در آبهای شور

 ترولینگ در لغت به معنای ماهیگیری با حرکت قایق و از عقب آن می باشد. ترولینگ در واقع روش ماهیگیری است که در آن با استفاده از طعمه از قبیل طعمه های مصنوعی، طعمه های مرده یا زنده که به دنبال نخ ماهیگیری در میان یا سطح آب کشیده می شود، اطلاق می گردد. معمولأ در روش ترولینگ حرکت قایق با سرعتی مشخص نسبت به نوع صید در عمقهای متفاوت می باشد.

از این روش می توان برای صید ماهیانی چون انواع تن، مارلین ها، کوسه ماهیها، شیر ماهی، باراکودا (جت)، جاش، هامور، سوف نیل و دیگر ماهیان شکاری آبهای شور و شیرین استفاده نمود. 

 

 
 

ماهیگیری بگیر و رها کنچگونه آن را درست انجام دهیم ؟
 
یکی از بهترین کارهایی که این ورزش انجام می دهد این است که به شما اطمینان می دهد تا برای خود ، دیگران و آیندگان فرصت ماهیگیری را فراهم کنید. متاسفانه بر خلاف آنچه تصور می شود تنها این کافی نیست که پس از خارج کردن قلاب از دهان ماهی ، آن را به آب برگردانید. بسیاری از ماهیهای رها شده به سبب پاره ای از علل بعدأ می میرند. در این مقاله اینجانب قصد دارم برخی از این علل را توضیح دهم و به شما بگویم که چگونه می توانید از کشتن غیر عمدی ماهی جلوگیری نمایید

آرش ::: جمعه 87/5/25::: ساعت 10:16 صبح

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
.:: منوی اصلی ::.
.:: آمار بازدید ::.
بازدید امروز : 13
بازدید کل : 917165
.:: پارسی یار::.
.::لینک مورد علاقه ::.
.:: لوگوی وبلاگ ::.
.:: لینک دوستان ::.
پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه
عاشق آسمونی
عاشقان
مهربانترین
فرزانگان امیدوار
عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال
خورشید تابنده عشق
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
گوناگون
دلنوشته های قاصدک
بازتاب بُرنا
@@@وطنم جزین@@@
پرورشی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
**دختر بهار**
قاصدک
قل هوالله احد
نگاهی به اسم او
alone
شعر
نظرمن
hamidsportcars
قیدار شهر جد پیامبراسلام
عصر پادشاهان
گل نیلوفر
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
● بندیر ●
لنگه کفش
دنیای جوانی
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
پایگاه فرهنگی شهید علی پور
سلطان قلبها
کلبه درویشی
*تنهایی من*
بلوچستان
خیابون موسیقی
هم نفس
داروخانه دکتر سلیمی
چلچراغ شهادت
آسمون آبی چهاربرج
««««« شب های تهران »»»»»
آموزش کسب درآمد تضمینی+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+جاوا اسکریپت
►▌ استان قدس ▌ ◄
اتــــــاق دلـــتــــنــــگــــی
مهر بر لب زده
حرف هایی از زبان منطق و احساس
نشریه حضور
دنیای عکس و اطلاعات
رقصی میان میدان مین
WwW.AfTaBeIrAn.PaRsIbLoG.CoM
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
سرچشمه همه خوبیهـا مهـدی (عج) است
کرچمبو شمالی-
شوروشعور عشق
کانون فرهنگی شهدا
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
مشاور
کسب درآمد وبلاگ شما
بوستــان نهــج الفصـــاحـه
+O
دلدارا
عاطفانه
امامزاده میر عبداله بزن آباد
** love sister **
برترین لحظه ها
عشق در کائنات
وبلاگ بایدهلو باشد
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
تسنیم عشق
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
قدرتمندترین وبلاگ دانلود ایرانیان
یادداشتها و برداشتها
اطلاعات عمومی
Well Come To www.mortazasaeedi.coo.ir
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
ستاره
عشق مشعلدار
پروانگی
میلی دلها
ققنوس...
رضویّون - دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد
مرجع من
بیصدا ترازسکوت...
دیوانه

حدیث منتظران قائم (عج)
شاید منتظر
.: شهر عشق :.
تراوشات یک ذهن زیبا
پیامنمای جامع
قاصدک
تنهای تنها
طریق یار
ܓღ فـــرقــ بــیــنـــ عـشــقــ و دوسـت داشــتــنــ
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
دلنوشته
جـــــــــــذاب
باران نگاه
المهدی قزوین آبیک 1450
شیخا
مطالب جالب
محمدمبین احسانی نیا
عشق گمشده
ستاره سهیل
اندیشه های من
انسان جاری
*bad boy*
غزل عشق
بازگشت نیما
پارسی نامه
نمکستان
جوجولی
ایحسب الانسان ان یترک سدی
The best of the best
درس های زندگی
هدهد
گل آفتابگردون وبچه هایش
به یاد او
من.تو.خدا
شبستان
دل شکســــته
*** علوم و معارف اسلام ***
برادران شهید هاشمی
به‌دونه
دل نوشته
کلبه تنهایی
نور
MODIRAN
زندگی شیرین
پا توی کفش شهدا
عشق
manna
مصطفی
آشیانه سخن
من و ....!!!
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
کبوتر
سیاه مشق های میم.صاد
علمدار بصیر
بهشت بهشتیان
عشق الهی
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
اســــرارِ وجـــود
کبوتر نامه بر
مهر 84
جک ، اس ام اس و عکس
..::غریبه::..
*عشق و جزا*
قاصـــــدکی در راه است...
بزرگترین سایت خنده بازار ،خنده،شوخی،طنز،خنده دار
وبلاگ شخصی محمد
چی شده اون همه احساس ....اینو هرگز نمیدونم
گل همیشه نازم
عمارمیاندواب
ऌ عاشق بی معشوق ऌ
راه فضیلت
جیغ بنفش در ساعت 25
دردواره
داستان های جذاب و خواندنی کوتاه
PASWORD
خدای عشق و خنده
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ /دی / هشتاد و هشت
ماه
اخبار پارسی بلاگ
مرگ عاشق
بـــاور مـــ♥ـن....!!ツ
شاخابه عشق
COMPUTER&NETWORK
دختر و پسرای ایرونی
.: هواداران دو آتیشه ی استقلال :.
سرگرمی,تفریح,دانلود,عکس,اخبار,ترفند,شاهتور,پاتوق دخترپسرها,سینما
Note Heart
پلاک 40 (سرداران بی پلاک)
نگین سر سبز
تنهاترین عاشق
دوست داشتنی
... یاس ...
ارشتیش
دل نواز
wanted
نوشته های دختر تنها و ساده و عاشق
گمنام
اندروید-darbani
دشت ناز
راه کمال
رهاتر از پرنده
یاران امام خامنه ای - جوانان مکتب المهدی
خداجون دوستت دارم
تنهایی.......
سرود عرش
راهی برای رسیدن
رویابین
معماری
میرک
رهبرم سید علی
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
دل سپرده به......
دنیای خودرو
کیمیا
اخراجیها
عشق به خدا
وبلاگ عاشقانه ها|دوست دارم
یاوران مهدی عج دهکده آگهی
FANTOM
نوری چایی_بیجار
مقاله و مشاوره و فروشگاه در هرچه می خواهددل تنگت بگو
دوستانه
صدفی برای مروارید
« « عاشقی » »
زنگ تفریح
هیئت
عاشقانه انتظار امدنش را بکش!!!!!!!
کشاورزی نوین
سایه های خیال
شاهکار
بندر میوزیک
مهدی
نقاشی های الیکا یحیایی
باکری میاندوآب
برو بچ ادبی
غریبه آشنا
٠•●نا کجـا آبــــاد دل مــن●•٠
همسایه خورشید
جدید ترین مطالب
خط خطی های یک دخترروانی...
دست نوشته
موسسه فرهنگی هنری سنگر
عشق و تنهایی
نوستالوژی دل ....
گــــلستان: Golestan
عرفان وادب
یه دخترشاد
حرفهای آسمانی
allah is the lord of right .he is justic
حرف های یه پسر 18ساله
دل سپرده
فقط پسر خوشکلا
پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش
خنده بازار 2
مشق عشق ناز
سکوت پرسروصدا
عشق تابینهایت
.مجمع فرهنگی فاطمیون شهرستان لنجان.
ساده ترین حرف
از همه رنگش خوبه
نگار
گلادیاتور
عزرائیل
*شادمهر*
IT فناوری اطلاعات
روستای خیارج
تنها
داش هادی
.::.تنها ترین دوست!واسه همیشه.::.
★ستاره ی سرخ★
زیست شناسی و پزشکی
محب
y divouneh
وبلاگ مرزداران عشق * ایران *
لاهوتیان
محمد امیدواری ابرقویی
ღای دریغاღ
nothing special
چادر خاکی
عدالت جویان نسل بیدار
در حسرت شهادت
زندگی
جمله
شیدایی
تجربه های مربی کوچک
مرامنامه عشاق
آتش دل...تلک شقشقة هدرت ثم قرت...
قدیسان مرگ
marefatia
یاور 313
صراط
عشق فقط عشق خدایی
شریعت پاینده
Sense Of Tune
یوزر و پسورد نود 32, پسورد نود 32, یوزرنیم و پسورد نود32
پیاده سواران
قرارمون تو آسمون
مهندسی متالورژِی
وبلاگ...... نسیم لوکس ...... یزد
پر شکسته
احمدرضا
زورخانه باباعلی
بلاغ مبین
Ahorayearyaii
دنیای کلاسیک
وقایع اتفاقیه
دختران حوا
یا مهدی(عج)ادرکنی
قافله شهداء
ردپای عشق
.:: لوگوی دوستان::.










































.:: فهرست موضوعی ::.
.:: مطالب وبلاگ ::.
جودو
دوپینگ
تاریخچه ی جودو
کنگ فو توآ
تاریخچه ی کنگ فو
نین جوتسو (ایران)
دوچرخه سواری
تاریخچه ی کشتی
تاریخچه ی والیبال
تاریخچه ی بسکتبال
چتر بازی
تاریخچه ی فولکنتاکت
تغزیه ی کیک بوکسور ها
ذن شین کای
کیک بکس در دفاع
زندگی نامه ی جکی چان
سامورایی ها
زندگی نا مه ی بروس لی
افسانه ی بروسلی
تاریخچه ی ووشو
تاثیرات ورزش بر بدن
ضرورت ورزش برای انسان
تاثیرات ورزش بر ایمنی بدن
جیت کاندو ی بروسلی
افتخارات بروسلی
اویاما بنیانگزار کیوکشین
تاریخچه ی کاراته
تاریخچه ی المپیک
استیون سیگال
تیر و کمان
ورزش در شاهنامه
شکار و صید در ایران
ورزش ماهیگیری
تاریخچه ی ورزش
بروسلی استاد برزگ
زندگینامه ی جت لی
نگاهی کلی به ورزش های جهان
تاریخچه ی کشتی در ایران
ورزش برای درمان پارکینسون
تاریخچه ی کشتی
قدیمی ترین هنر رزمی
تاریخچه ی شطرنج
آیکیدو
تاریخچه تنیس روی میز
تاریخچه شنا
آسیب ها ی ورزش شنا
جوجیتسو
تکواندو
موی تای
بیسبال
وینگ چون
نین جوتسو
.:: عضویت در خبرنامه ::.