سیگال یک جادوگر هنرهای رزمی با چهره ای عبوس که هنر خود را در ژاپن آموخت و بعدها به آموزش آن پرداخت، با فیلم »چالش« (1982)، ساخته جان فرانکهایمر، به عنوان هماهنگ کننده مبارزات پای به عرصه تصاویر متحرک گذاشت. او بعدها یک مدرسه پرطرفدار و محبوب هنرهای رزمی را در هالیوود غربی بنا نهاد. وی توجه مایکل اووتیز (که در آن زمان رئیس آژانس هنرمندان خلاق بود) را به خود جلب کرد، کسی که یک فیلم هنرهای رزمی را برای شرکت برادران وارنر که ریاست آن را تری سمل عهده دار بود، ترتیب داده بود. اووتیز که تحت تاثیر سیگال قرار گرفته بود، یک تست صحنه از او به عمل آورد و به این ترتیب سیگال بصورتی تقریباً غیر منتظره به عرصه سینمای حادثه ای پرتاب شد. اولین حضور او فیلمی کم خرج با داستان درام شهری با نام »فراتر از قانون« (1988) بود. او داستان فیلم را تنظیم کرده و تهیه کنندگی آن را نیز بر عهده داشت و خودش نقش یک مامور سیا در ویتنام که بعدها فساد مقامات دولتی شیکاگو را کشف نمود را بازی کرد.
سیگال محبوبیت خود به عنوان یک قهرمان حادثه ای تلافی کننده را با فیلمهای حادثه ای آیکیدو مانند: »محکوم به مرگ«، »جان سخت« (هر دو تولید 1990) و »خروج بخاطر عدالت« (1991)، تثبیت کرد، شخصیت او در فیلمها، از چهره ای متفکر و آرام تا فردی هوشیار و خشن تغییر می کند. شخصیت او ترکیبی غریب از پیش زمینه فرهنگی چینی و تمایل به فلسفه جدید همراه با ته مزه ای از یک انسان خوب که در ظاهر بد قیافه اما در عین حال رضایت بخش است را نشان می دهد. شخصیتی با عقاید ساده، در یک آمریکای بحران زده، شخصیت یک قهرمان موجه که به راحتی دشمنانش را بدون تعصب بی مورد از میان برمی دارد.
این بازیگر محتاط با موهای دم اسبی، چهره ای پررمز و راز و متفکر دارد و ارتباط احتمالی اش در گذشته با سیا بر اسرارآمیزی او افزوده است. هر چند که منتقدان نسبت به توانمندیهای بازیگری سیگال ایراداتی دارند، اما جانت ماسیلن از نیویورک تایمز ابعاد شخصیتی هنرپیشگی او را بصورت زیر خلاصه کرده است: آنچه که آقای سیگال ارائه می کند یک منش هوشیارانه، ترکیبی غیرقابل قالب بندی از قدرت جسمانی، فرد سیاستمندارانه و قانوندان، دلاور خیابانی و فراتر از همه فردی با اعتماد به نفس کامل می باشد. سیگال چهره اصلی خود را با فیلم »در محاصره« (1992) بدست آورد. فیلمی تکان دهنده به سبک »جان سخت« که بیش از 80 میلیون دلار فروش داشت.
شخصیتهای منفی آن بصورتی خوش ذوق توسط تامی لی جونز و گری بوزی بازی شد. فیلم لحظاتی مرگبار با چاشنی طنز داشت. سیگال این موفقیت را با اولین فیلمی که خودش کارگردانی کرده بود ادامه داد، »بر سرزمین مرگبار«. یک فیلم خوش ساخت که خودش در آن در نقش آخرین امید آلاسکا ظاهر شد. قسمت دوم و غیر منتظره »در محاصره«، یعنی »در محاصره 2: وحشت تاریکی«، داستانی مرموز داشت اما بخاطر صحنه های حادثه ای زنده اش بر اعتبار این بازیگر افزود. در حقیقت هر چند که بسیاری از منتقدان سیگال را بخاطر شخصیت ثابت و بدون تغییری که ارائه می کند مورد انتقاد قرار می دهند، خیلی ها خونسردی او در از بین بردن دشمنان را از بهترین لحظات تاریخ سینمای او می دانند.